Na počátku roku 2020 lockdown ukázal, jak se dokáže ze dne na den změnit svět, ve kterém žijeme. Produkce emisí se v Evropě snížila na třetinu. Většina firem se ze dne na den adaptovala na home office. Zákazníci začali daleko víc dbát na to, od koho si produkty kupují – 79 % zákazníků mění své nákupní preference na základě sociální odpovědnosti, inkluzivity nebo dopadu na životní prostředí firmy.

Udržitelnost jedinců, firem i států hrála v letošním roce významnou roli a ukázala, jak velkým je přínosem, pokud je dělána správně a s dobrými úmysly.  Řada společností se např. zapojila do boje s pandemií a podpořila svými projekty, produkty, nebo službami veřejnost či konkrétní skupiny: zdravotníky, děti na online výuce atd. 

Mnoho firem si také uvědomilo, jak je důležité pečovat o své zaměstnance a mít stabilní cash flow, brát ohled na dlouhodobou prosperitu firmy a nabízet kvalitní a transparentní služby či produkty. 

Jak se nejen tyto změny promítnou do roku 2021?  

Legislativní změny

Už v září vydala Evropská komise Strategii udržitelného růstu pro rok 2021. V této strategii se opírá především o životní prostředí, produktivitu, spravedlnost a makroekonomickou stabilitu. Pro další rok se ale rozhodla zaměřit na ochranu evropských občanů a jejich práce pomocí Nástroje pro obnovu a odolnost (RRF). Nástroj bude hlavním hybatelem při obnově ekonomiky, pomůže napravit důsledky krize a připravit budoucnost dalším generacím. 

Rada Evropské unie také vydala komplexní přístup k plnění cílů udržitelného rozvoje OSN

Agenda OSN pro udržitelný rozvoj 2030 a jejích sedmnácti cílů udržitelného rozvoje ze strany EU stojí před složitým úkolem: vytvořit bezpečné, prosperující společenství pro současnou i budoucí generaci. Zároveň zdůrazňuje nutnost urychlit realizovaná opatření jak v rámci EU, tak i v dalších částech světa.

České ministerstvo životního prostředí během roku zase převedlo evropskou směrnici, která musí začít platit do července příštího roku, do české legislativy. Nový zákon by měl zakázat jednorázové plasty a finančně trestat zbytečný odpad (jde například o plastová brčka, talířky nebo kelímky). Důvodem pro vznik připravovaného zákonu je nadužívání jednorázových plastů. Spotřebitel by dle nové normy měl být také informován, že je výrobek z plastu a jak s ním správně naložit po jeho upotřebení. 

Od ledna bude v České republice nově účinný i tzv. „odpadový zákon”, jenž především posouvá konec skládkování odpadu o šest let na rok 2030, zavádí motivační nástroje pro obce, aby nabízely obyvatelům různé způsoby třídění (jako například systém PAYT) nebo zvýší růst poplatků za ukládání odpadů na skládkách. 

Home office a podpora zaměstnanců

Nikdo neví, kdy celosvětová pandemie skončí. Ekonomika se ale zastavit nemůže – jak tedy udržet zaměstnance v bezpečí a neomezit produktivitu vaší firmy? Rok 2021 se tak pravděpodobně bude nést v duchu práce z domova. Firmy jako Twitter, Square nebo Capital One ohlásily, že už se do kanceláří nevrátí.

Práce z domova byla dlouhou dobu jen občasným zaměstnaneckým benefitem. Spoléhat se na ní 100% se však ukázalo být pro mnoho firem složité, neboť se začal ztrácet kontakt kolegů, a s ním vztahy a soulad v týmu. To nemá dopad jen na samotnou kulturu firmy. Společnosti s angažovanými zaměstnanci vykazují dle výzkumu větší profitabilitu o 12 %, vyšší produktivitu o 18 %  a mají o 12 % spokojenější zákazníky. Bude tudíž o to důležitější naučit se kolegy motivovat, ač se nemůžete vidět na pravidelných schůzkách osobně . K tomu bude potřeba dobrá interní komunikace

S tím se pojí i důraz na psychické zdraví vašich zaměstnanců. Dle výzkumu až polovina dotazovaných Evropanů bojuje v posledním roce se svým mentálním zdravím. Pokuste se v nadcházejícím roce ukázat svým zaměstnancům pochopení. Nabídněte jim třeba koučink nebo proplacené terapie s psychologem. Ale hlavně jim dejte najevo, že se na vás mohou kdykoli obrátit. Psychická odolnost, well-being a work-life balance nejsou jen trendy pojmy, důležité je, aby vaši lidé měli v této oblasti oporu, budou-li ji potřebovat. 

Otevřená komunikace

Pro komunikaci vašich CSR aktivit se zákazníky využívejte sociální média nebo například newslettery. Jestli tyto komunikační kanály už dávno využíváte a chcete svou externí komunikaci posunout  o level výš, trendem budoucnosti zřejmě bude rozšířená a virtuální realita, jejíž pomocí své klienty a fanoušky můžete překvapit pozoruhodnými vizuálními obrazy, které jasně ukáží, že to se CSR myslíte vážně.

Životní prostředí a uhlíková stopa 

Trendem, který už po nějakou dobu sledujeme, je snaha firem (ale i států) o nulovou uhlíkovou stopu (uhlíkovou neutralitu). Některé firmy ale jdou ještě o krok dál – chtějí dosáhnout uhlíkové negativity. Znamená to, že více než 100 % firmou vytvořených uhlíkových emisí musí být zase kompenzováno aktivitami, které pomohou odstranit uhlík z životního prostředí.

Transparentnost

Transparentnost je bezpochyby dalším z trendů, které byste měli sledovat, pokud chcete mluvit o udržitelnosti a svých projektech, nebo produktech. Transparentní značky jsou důvěryhodné značky. Informujte své zákazníky o vašich aktivitách, novinkách a ujistěte se, že máte vždy komunikační plán pro jakýkoli problém, se kterým se vaše firma potýká. 

Příklad si můžete vzít ze Starbucks, který vytvořil přehledný nástroj, jenž ukáže cestu vaší kávy. Od kávových zrn až po výsledné oříškové latte z mandlového mléka, které máte  hrníčku – budete přesně vědět, odkud co pochází. 

Udržitelná technologie 

Čím dál častěji bude udržitelnost firmy spojená s novou udržitelnou technologií – úsporné spotřebiče, elektrická služební auta, používání elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo například internet věcí začnou hrát čím dál větší roli v každodenním provozu firem. Americká společnost Walmart nové technologie využívá k automatickému vydávání online objednávek v nových Pick-Up Towers nebo některé zboží mohou zákazníci načíst do aplikace, a zrychlit tak proces čekání u pokladen. Walmart  také plánuje používat technologii rozpoznávání emocí v obličeji svých zákazníků. Její pomocí by poznali frustraci zákazníků z čekání ve frontě a okamžitě nasadili dalšího pracovníka k pokladnám (názor na soukromí zákazníků při používání AI na snímání emocí v takovém případě necháme na vás). 

Chcete znát aktuální CSR trendy a získat návod, jak je jako firma využít?  

Zajímá vás, jak zapracovat principy udržitelnosti do firemní strategie? Staňte se členem Business Leaders Fora a získejte odbornou pomoc na poli udržitelnosti a CSR. Napište nám na info@blf.cz a zjistěte, co vše od nás můžete získat. 

Slyšeli jste o dalších trendech v CSR, které nás čekají v roce 2021? Můžete nám své tipy napsat na naší facebookovou stránku, kam pravidelně přidáváme novinky z oblasti CSR a udržitelnosti.