Jak vytvořit inkluzivní firemní kulturu  

Ani tento rok jsme nechyběli na globální konferenci SDG Summit, která otevírá klíčová témata dnešní doby. Mezi ně tento rok patřila klimatická krize, inspirace od lídrů na trhu v oblasti CSR nebo například diverzita a inkluze, jimž jsme se věnovali také my. V rámci kulatého stolu jsme probrali inkluzi v nadnárodních korporátech i menších firmách a zeptali jsme se, jak inkluzivní kulturu ve firmě vytvořit.

Rozdíl mezi diverzitou a inkluzí

Tyto dva pojmy se mnohdy skloňují společně, jako kdyby jeden bez druhého nic neznamenaly. Jaký je mezi nimi rozdíl? Zatímco diverzita reflektuje, jak diverzifikovaný váš tým je, kolik je v něm zastoupeno národností, náboženství a kultur, inkluze jde ještě o krok dál. Inkluze znamená, že nejen, že v týmu máte různorodé zastoupení kolegů z nejrůznějších skupin, ale k tomu je všechny stejně respektujete, uznáváte je a mají u vás rovnocenné příležitosti k růstu.

Ptáte se, jak inkluzivní společnost poznat? Každý zaměstnanec si je jistý, že žádná z jeho stránek nebude kolegy nebo nadřízenými odmítnuta. Verna Myers, expertka na diverzitu a inkluzi, vymezuje tyto termíny jednoduchým příměrem:

 Diverzita znamená, že vás na večírek pozvali. Inkluze je, když vás i vyzvou k tanci. – Verna Myers, expertka na diverzitu a inkluzi

Jako první u našeho online  kulatého  stolu promluvila Margarita Couto, prezidentka organizace Grace – Responsible Business, která se zabývá inkluzivním začleněním kolegů s handicapem. Margarita vysvětluje, že pravá výzva nespočívá v náboru lidí s postižením nebo z jiných kulturních pozadí, ale ve skutečném začleněním těchto zaměstnanců. A s tím souhlasí také Inês Oom de Sousa, CSR and Sustainability Manager ve společnosti Santander. 

Hned zpočátku své prezentace nás upozornila, že úspěch společnosti tkví v její kultuře. I přes dobře nastavené KPI a strategii bez inkluzivní kultury firma dlouhodobě udržitelně neporoste.

Inês pracuje ve firmě, o které s hrdostí uvádí, že je skutečně inkluzivní. Zaměstnává kolegy s mentálními i fyzickými handicapy. A Inês říká, že kromě toho, že se svými schopnostmi vyrovnají ostatním kolegům, opravdu stmelili týmy, ve kterých pracují. Zaměstnanci jsou k sobě milejší a chápavější. Zdůrazňuje, že k úspěšné inkluzi, která proběhla v Santander, je však potřeba podpora celého exekutivního týmu, příprava všechy týmů na nové kolegy, disciplína a kreativita zaměstnanců.

Na Inês navázala Daniela Hrbková, Head of People Operations našeho člena Tesco Česká republika. Ve své prezentaci se soustředila na praktické příklady toho, jak se Tesco snaží být skutečně inkluzivní pro všechny.

Cesta Tesca za inkluzí začala v roce 2019, kdy společnost provedla komplexní audit zaměřený na inkluzi a diverzitu. Na něm poté stavěla při implementaci dalších kroků a strategie k vytvoření inkluzivního prostředí na všech úrovních. O rok později, v roce 2020, začala firma pořádat Festival rozvoje a identity s webináři na témata rozvoje a diverzity v Tescu. Kromě toho se Tesco snaží naslouchat svým zaměstnancům prostřednictvím anonymního dotazníku a ptá se jich, zda se někdy setkali s diskriminací na základě své sexuální orientace, pohlaví, kultury nebo handicapu. Tyto problémy firma dále řeší. Další aktivity můžeme vidět na grafice výše, Tesco podporuje různé skupiny – matky, otce i adoptivní rodiče, kolegy v dlouhodobé pracovní neschopnosti a další. Společnost také publikuje zprávu o diverzitě a inkluzi V Tesco je každý vítán, která je na českém trhu průkopnickým počinem.

V panelové diskuzi se sešly společnosti, které se aktivně inkluzi věnují. A jakou radu by daly firmám, které s inkluzí teprve začínají? 

Mariana Fiadeiro, CSR and Sustainability Manager, ze zdravotnické společnosti CUF předala firmám hned několik užitečných rad: „Zaprvé, nesoustřeďte se na kvóty. Definujte si, co pro vás inkluze znamená se svým exekutivním týmem a zapojte všechny týmy do tvorby inkluzivního prostředí. Nezapomeňte zahrnout situace spojené s inkluzí do risk managementu firmy.” Mariana už má v oboru dlouholeté zkušenosti, její firma je také jednou ze 24 společností, které podepsaly Commitment of the Inclusive Community Forum, zaměstnanci se pravidelně o diverzitě a inkluzi vzdělávají od expertů v oboru. Jako vemi důležitou vnímá ona sama také rovnováhu mezi volným časem a prací.

Mezi panelovými řečníky byl také Miguel Ribeiro, Sustainability Manager v maloobchodní společnosti El Corte Inglés Portugal. V El Corte s firemní inkluzí začali již před dvaceti lety, kdy do firmy nastoupil první hluchý kolega. Ukázalo se, že vše funguje, a tak se společnost otevřela dalším lidem s handicapem. Dnes už ve firmě pracují desítky lidí s postižením, lidé z celého světa a z různých kultur. El Corte mezi svými kolegy nedělá rozdíly a v žádném případě nikoho neposuzuje dle jeho handicapu, ale vždy jen podle toho, jak dobře dělá svou práci. A jakou radu by Miguel předal firmám? „Nepotřebujete být hned expertem na inkluzi. Začněte kdykoli a učte se, jak na to, po cestě.”

Telemarketingová společnost A-GIGA Věry Babišové, která je taktéž členem BLF, začala s inkluzí již před 11 let. Tehdy firma založila své první call centrum ve vězení. Od té doby trvá úspěšná spolupráce se společensky vyloučenými lidmi a kromě svých call-center ve věznicích má firma i civilní pracoviště, které usnadňuje přechod do života mimo celu po výkonu trestu. Dalším firmám s podobnými ambicemi radí, aby k lidem nepřistupovaly s předsudky. „Vytvořte takovou kulturu ve společnosti, aby se skutečně každý cítil vítán,” zdůrazňuje.

Naše řečnice kulatého stolu také přispěly svou radou:

„Velké společnosti by neměly zapomínat, že nejde jen o vzletná slova, peníze investované do CSR projektů, ale také o každodenní pracovní realitu. Když ta je skutečně inkluzivní, zaměstnanci to poznají a ocení,” říká Daniela Hrbková.

„Nebojte se. Přijdou překážky, ne každý je na změny připraven, ale nebojte se, zvládnete to,” uzavírá s úsměvem Inês Oom de Sousa.

Za Business Leaders Forum vám také přejeme, abyste se nebáli, a aby vaše cesta ke skutečně inkluzivní firemní kultuře nebyla příliš složitá. A kdybyste potřebovali do začátku pomoci, napište nám na info@blf.cz. Rádi vás podpoříme.

Oznámení o souborech cookie ve WordPressu od Real Cookie Banneru