Cílem naší konference je každoročně uspořádat akci, na které se sejdou lídři českého byznysu s úzkým vztahem k CSR. Tento rok bylo plánování o něco složitější než obvykle, a o to víc jsme šťastní za skvělou atmosféru, kterou se nám na akci podařilo vytvořit a úžasné řečníky, kteří sdíleli s námi i návštěvníky své názory a rady z praxe.
Naši konferenci jsme realizovali tento rok už potřetí, a to v termínu 10. září. Jako vždy jsme se snažili pozvat ty nejlepší z oboru ekologické i sociální udržitelnosti a věříme, že se nám to i tento rok podařilo. Mezi našimi řečníky byl například předseda představenstva a generální ředitel pojišťovny Kooperativa Martin Diviš, členka představenstva a Head of Business Administration ze společnosti oncomed manufacturing Renata Horáková nebo ředitel strategického rozvoje v Nadaci partnerství Miroslav Kundrata, jako zástupce neziskového sektoru. Celý seznam řečníků a program konference si můžete prohlédnout na našich stránkách. Záznamy jejich přednášek pak najdete brzy na našem Facebooku.
Konference Leadership & CSR se konala v Americkém centru, a tak ji nezahájil nikdo jiný než velvyslanec Spojených států amerických v ČR Stephen B. King. I on sám je v jádru především businessman, který strávil velkou část svého života podnikáním v chemickém průmyslu. A jak zmínil, CSR a udržitelnost byly pro něho důležitá témata. Zmiňoval například vztahy s místní komunitou, pro kterou pořádal pravidelné besedy a prohlídky továrny.
CEO o tom, jak vést udržitelnou firmu
V prvním panelu s námi CEO společností sdíleli své zkušenosti, jak nadchnout zaměstnance pro CSR, jak prosazovat sociální i ekologické a ekonomické udržitelné hodnoty shora a zmínili při té příležitosti také projekty, kterým se jejich společnost věnuje.
Head of Business Administration Renata Horáková s námi sdílela příběh své firmy oncomed. Ta vznikla záchranou výrobny cytostatických injekcí poté, co původní společnost PLIVA-Lachema skončila v likvidaci. Renatě Horákové se spolu s jejím tehdejším kolegou podařilo najít investora a od té doby se společnost oncomed rozrostla na dnešních 180 zaměstnanců.
Renata zmínila i těžkosti, se kterými se musela ve vedení oncomed potýkat. Společnost vyrostla z malé firmy velmi rychle a změnila se i její rodinná atmosféra založená na otevřenosti a ochotě. Vedení se však podařilo společnost navrátit k původním hodnotám, ve kterých je udržitelnost pevně zakořeněná.
Generální ředitel pojišťovny Kooperativa Martin Diviš s námi sdílel, jak lze CSR dělat ve velké pojišťovací společnosti. Uvědomuje si, že je pro CSR třeba nadchnout každého zaměstnance a k tomu je zase třeba, aby zaměstnanci viděli dobré příklady ve svém vedení. Svým zaměstnancům a kolegům tak dává jednoduchý úkol: Najděte ty, kteří to nejvíce potřebují a těm pomůžeme. Kooperativa se také věnuje aktivitám posilujícím prevenci – napříkad iniciativa VIZE 0, jejímž cílem je 0 dopravních nehod se smrtelnými následky či těžkým zraněním.
Ředitel strategického rozvoje Miroslav Kundrata z Nadace partnerství návštěvníkům zdůraznil, že CSR cíle je třeba promýšlet dlouhodobě a nevidět je jen jako krátkodobé cíle. Misí Nadace partnerství je informovat o tom, jak správně udržitelnost uchopit jak ve veřejné správě, tak ve velkých i malých firmách.
CEO panel jsme zakončili krátkou přestávkou na kávu, po kterém následoval druhý panel: Best practices.
Druhý panel konference: nejlepší CSR tipy
V našem druhém panelu jsme taktéž přivítali odborníky, kteří mají CSR přímo ve své agendě. Gabriela Bechynská ze společnosti Mondelez se s námi podělila o tom, jak vyrábět cukrovinky udržitelně. Kromě projektu o udržitelném pěstování pšenice Harmony, jsme se dozvěděli také o výchově zákazníků k všímavosti a většímu prožitku při mlsání– „mindful snacking”. Od roku 2022 chce Mondelez mít pšenici Harmony ve všech sušenkách, které se v ČR vyrábějí. Roman Grametbauer ze společnosti Philip Morris, která vyrábí a distribuuje tabákové výrobky, s návštěvníky sdílel, jak bojují osvětou a vzděláváním proti odhazování nedopalků cigaret a jak se snaží vzdělávat prodejce jejich produktů o důležitosti dodržování zákazu prodeje jejich výrobků mladistvým osobám.
Roman sám neváhá oslovit uživatele jejich produktů, kteří vyhodí nedopalek na zem a motivovat je ke změně přístupu informacemi o tom, jak dlouho se tento odpad rozkládá. Ján kondáš ze společnosti Tesco adresoval problém plýtvání potravinami, který se týká každého z nás a také problém s balením potravin, z kterého je často nadměrné množství odpadu. Zatímco se Tesco v poslední době snažilo obaly redukovat, koronavirus tuto situaci ztížil. Tesco se snaží používat recyklovatelné obaly a veškerý potravinový odpad monitoruje a snaží se mu předcházet. Pořádá také sbírky potravin pro potřebné. Podařilo se jim tak dosáhnout SDG cíle pro rok 2030 již letos. Mimo jiné také Tesco pomáhá i svým zaměstnancům, kteří se kvůli pandemii ocitli v tíživé situaci prostřednictvím projektu Tesco Anděl.
Na závěr konference s námi Tomáš Macků ze společnosti IPSOS sdílel výsledky výzkumu Úspěšný lídr a CSR. Jak by měl úspěšný lídr vypadat? Data hovoří jasně: Měl by se chovat eticky, upřímně a ekologicky.
Ještě jednou tímto chceme poděkovat našim řečníkům za jejich skvělé prezentace i podnětné panelové diskuze. Naše díky patří také všem účastníkům, kteří se i přes nepříznivou situaci dostavili v báječné náladě a přišli s mnoha zajímavými podněty a dotazy. Těšíme se na viděnou na příštím ročníku konference Leadership & CSR!