Válka na Ukrajině: 10 způsobů, jak může byznys pomoci

V tomto článku od Business Leaders Forum najdete 10 způsobů, jak může byznys pomoci v době války na Ukrajině. Zjistíte, jaké jsou konkrétní příklady pomoci českých firem. Jak se k situaci postavili lídři byznysu?

24. 2. 2022 se svět zastavil, informace o ruském útoku na Ukrajinu se rychle začala šířit médii. Adaptovat se na nové světové dění museli lidé, státy i firmy. Business Leaders Forum odsuzuje ruskou agresi na Ukrajině. Situace nám není lhostejná. Snažíme se proto společně s vámi, našimi partnery a členy, pomoci. Způsobů, jak může byznys podpořit Ukrajince, kteří bojují za svou vlast, ale i ty, kteří prchají před válkou a hledají v ČR bezpečí, je mnoho. Níže jsme je pro vás zmapovali. Každá firma si tak může vybrat to, co zvládne a co jí dává smysl. 

  1. Finanční pomoc 

Řada firem se rozhodla pro finanční podporu, ať už formou příspěvku na konto některé z charitativních organizací, nebo uspořádáním zaměstnanecké sbírky, kam pak firma rovněž přispěje a odešle celou částku. Finanční příspěvek může být určený na pomoc vojákům bránícím ukrajinské území či lidem nacházejícím se stále na území Ukrajiny a žijícím v těžkých podmínkách. Nebo také na podporu aktivit pro uprchlíky na území ČR. Seznam kont, kam můžete finanční pomoc zaslat, najdete například zde. At už se rozhodnete pro příspěvek českému Červenému kříži, nebo pošlete peníze přímo velvyslanectví Ukrajiny na speciálně zřízený účet, je vždy dobré vědět, na co konkrétně peníze putují. Zaměstnanecké sbírky z řad našich členů vypsalo například Tesco, Kooperativa či skupina ČEZ. Dobrou praxí je pak zdvojnásobení částky, která se vybere mezi zaměstnanci, firmou.  

  1. Materiální pomoc

Tak jako u udržitelnosti i zde platí, že pomoc je nejlepší navázat na vlastní byznys. Firmy mohou zaslat své produkty, pokud jde o věci, které jsou potřeba (hygienické potřeby, potraviny atd.) Stejně můžete postupovat i v případě, že prodáváte služby. Příkladem jsou čeští mobilní operátoři Vodafone a O2, kteří umožňují volání z a na Ukrajinu zdarma. Náš člen Škoda Auto zase využil svého ukrajinského obchodního partnera Eurocar k logistickému zajištění 4 kamionů materiální pomoci do kritických oblastí na Ukrajině. 

  1. Prostory pro ubytování

Řada firem vlastní prostory, které je možné využít k dočasnému, nebo i dlouhodobému pobytu uprchlíků. Především v Praze je stále nedostatek ubytovacích kapacit a svou nabídkou poskytnutí prostor můžete pomoci tuto situaci řešit. Například již zmiňovaná Škoda Auto nejenže poskytla prostory k ubytování uprchlíků, ale také zajistila další prostory pro školní výuku a lekce češtiny.

  1. Dobrovolníci

Nic z výše uvedeného by nebylo možné bez práce mnohých dobrovolníků. Dalším způsobem, jak může firma pomoci, je umožnit svým zaměstnancům, aby se zapojili do některé z aktivit na pomoc uprchlíkům, a přitom jim stále hradit mzdu. 

  1. Využití vlastních marketingových kanálů a inzertního prostoru pro komunikaci

Informace jsou klíčové. To ví i Kooperativa, která nahradila aktuální kampaň v televizi spotem, který upozorňuje na projekt PomahejUkrajine.cz . A důležité jsou nejen informace pro všechny, kdo chtějí Ukrajině a Ukrajincům pomoci a hledají možnosti jak, ale také informace pro samotné uprchlíky. Objevují se tak různé weby, infografiky a portály v ukrajinštině, které si kladou za cíl život v Čechách uprchlíkům co nejvíce usnadnit. Rovněž veřejnoprávní média vyhradila část svých programů a vysílají zde v ukrajinštině. 

  1. Podpora stávajících ukrajinských zaměstnanců v Čechách a jejich rodin

Ukrajinci jsou největší menšinou na území České republiky a i před válkou na Ukrajině jich u nás žilo přes 180 tisíc. Řada z nich jsou (agenturní) zaměstnanci firem. Další možností, jak mohou firmy v aktuální situaci přispět, je podpora vlastních ukrajinských zaměstnanců a jejich rodin. Například Tesco bude svým zaměstnancům, kteří se rozhodli jet bránit svou vlast, platit i nadále po dobu 3 měsíců mzdu. Skupina ČEZ zase takovým rodinám nabízí možnost odložení plateb a nedoplatků za energie. A nabízí také psychologickou pomoc. 

  1. Podpora zaměstnanců a jejich rodin na Ukrajině

Před těžkými rozhodnutími stály především ty firmy, které mají na Ukrajině své pobočky. Musely se postarat své zaměstnance a jejich rodiny, například zajistit relokaci. Některé firmy se zaměřily i na distribuci hygienických potřeb a potravin právě svým zaměstnancům, kteří se rozhodli zůstat na Ukrajině. 

  1. Podpora uplatnění uprchlíků a péče o nové kolegy

Tesco patří mezi firmy, které na situaci reagovaly velmi rychle nabídkou uplatnění pro nově příchozí, kteří budou v ČR hledat práci. V souladu s jejich zprávou o diverzitě „V Tesco je každý vítán“ deklarovala společnost, že jsou připraveni přijmout až 500 uprchlíků do zaměstnaneckého poměru. Pokud se rozhodnete pro podobný krok, je důležité se na situaci připravit předem a zajistit inkluzi nových kolegů z Ukrajiny. Best practice jako zavedení firemního „buddyho“, který pomůže s jejich rychlým začleněním do kolektivu a zapracováním, aniž by se potýkali s jazykovou bariérou, lze jen doporučit. Některé firmy zavádějí i interní help-linku a nabízejí výuku češtiny a pomoc psychologa. Tesco nově příchozím dává i voucher v hodnotě 9 tisíc Kč.  

  1. Sankční seznam a due diligence

Vyjádřit svou podporu Ukrajině může firma i tím, že bude pečlivěji kontrolovat své dodavatelské řetězce. Poctivé due diligence může odhalit spojení s některou z firem, které jsou na seznamu podniků a jednotlivců, na které byly uvaleny sankce v souvislosti s válkou na Ukrajině. Aktuální seznam najdete například zde.

  1.  Omezení byznysu či stažení vlastních poboček z Ruska

Tento krok jistě není tím nejsnazším a obnáší pro firmu často výrazné ztráty. Přesto se řada společností rozhodla vyjádřit svou podporu Ukrajině ať už omezením prodejů či stažením vlastních poboček. Zde najdete seznam firem a konkrétních kroků, které podnikly. 

Příklady praxe českých firem

S naší evropskou partnerskou asociací CSR Europe jsme také 11. března uspořádali diskusní stůl na téma Business and the War in Ukraine. Níže najdete konkrétní příklady toho, co české firmy v rámci pomoci vykonaly. A zde je celá prezentace s dalšími příklady. 

Diskuze se účastnila i Maryna Saprykina, naše kolegyně ze CSR Ukraine. Její naléhavá prosba směřující na jednu každou společnost, která svým přístupem může ovlivnit další dění, zněla: 

1. Odejděte z ruského trhu a blokujte ruské produkty/služby.

2. Podpořte Ukrajinu financováním humanitární pomoci.

3. Pomozte uprchlíkům.

4. Zahajte diskuzi o tom, jak může byznys přispět k SDG 16 – cíli udržitelného rozvoje: Mír.

5. Požádejte vládu, aby se zasazovala o vytvoření bezletového prostoru nad Ukrajinou.